sobota, 7 września 2013

Murzynek z gruszkami



To też efekt zaczytywania się w przepisach rodem z „Biedronki” , a przy okazji – jakoś tak mi się nostalgicznie zrobiło…. Murzynek, to było zawsze ciasto, robione najszybciej, wymuszane i wymęczane na Mamie, kiedy akurat nie było nic słodkiego pod ręką.
Przepis tradycyjny ma w sobie margarynę,  „Biedronkowy” ma masło – no i prawdziwa rewolucja:  gruszki!, które ku mojemu zaskoczeniu obłędnie wpasowały się w kakaowy klimat ciasta…..

Składniki:

  • ½ kostki masła
  • 1½ szklanki cukru
  • 1 opakowanie cukru waniliowego
  • 4 łyżki kakao naturalnego
  • 3 łyżki oleju
  • 2 szklanki mąki
  • 5 jajek
  • 1 łyżka proszku do pieczenia

  • gruszki – świeże lub z kompotu, ilość w zależności od blachy
  • Gorzka czekolada do posypania dla chętnych

Masło, cukier i cukier waniliowy oraz kakao rozpuścić w rondelku, dodać olej i wodę. Wymieszać dokładnie i wystudzić.
Rozbić jajka, odłożyć żółtka, ubić pianę z białek.
Do ostudzonej masy dodawać cały czas mieszając: żółtka, mąkę z proszkiem do pieczenia, oraz pianę ubitą z białek.

Gruszki obrać i pokroić, usunąć gniazda nasienne, przekroić na połowy.
Ciasto wylać do formy (w przepisie jest mowa o tortownicy, ja upiekłam w dużej keksówce), wyłożyć gruszki, lekko wciskając.
Piec 60 minut w 180 stopniach.


Po wystudzeniu posypać wiórami czekoladowymi
i zajadać ze świeżo zaparzoną kawą w popołudniowym wrześniowym słońcu.


 

8 komentarzy:

  1. świetny pomysł z tym dodatkiem gruszki! ah, jak jesiennie!

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj tak.... złoto-jesiennie :-) i pysznie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie zrobiłam murzynka, wyszedł pyszny jak mówi moja rodzina:) Dziękuję za przepis i polecam

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja dodałam szklankę maślanki i wyszło bardzo delikatne. Pychotka!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Świetny przepisy. Murzynek pyszny :D a dom pełen zapachów :)

    OdpowiedzUsuń